Aasi

Korttipeli nimeltä Aasi

Lasten suuri suosikkipeli on nimeltään aasi. Tässä korttipelissä pelaajat yrittävät kerätä käteensä neljä samanarvoista korttia. Lisäksi pelaajan täytyy tarkkailla, jos muut pelaajat ovat jo onnistuneet keräämään omansa. Aasi on todella helppo ja säännöiltään simppeli peli, joten sen opettelemiseen ei juurikaan mene aikaa. Peliä voi pelata poikkeuksellisen suuri määrä pelaajia. Yleisimmin pelaajien lukumäärä sijoittuu 4 ja 12 pelaajan välille. Hiukan haasteellisemman siitä saa kahdella pelaajalla pelatessa. Tämä aasia muistuttava pareissa pelattava peli on nimeltään Kemps.

Kortteja esilla

Kuinka Aasia pelataan?

Korttipeli käynnistyy kun kaikki pakan kortit jaetaan pelaajien kesken. Vaikka kortteja tulisikin joillekin enemmän kuin toisille, ei sillä ole merkitystä. On suositeltavaa, että mikäli pelaajien kokonaislukumäärä on vähemmän kuin kuusi, kannattaa pakasta ottaa pois kortteja. Esimerkiksi vitoset ja kortit siitä alaspäin voidaan tällöin poistaa.

Aasi on siitä mielenkiintoinen ja poikkeava peli, ettei pelaajilla ole siinä selkeästi omia pelivuorojaan. Sen sijaan pelaajat siirtävät yhtä aikaa omasta kädestään kortteja vieressään istuvalle pelaajalle myötäpäivään. Sen jälkeen he ottavat oikealla puolella istuvan pelaajan kädestä itselleen uuden kortin. Tämä korttien kiertäminen jatkuu niin kauan, että joku pelaaja onnistuu keräämään omaan käteensä neljä samanlaista korttia. Tällöin hänen pitää ilmoittaa siitä muille pelaajille nostamalla peukalo pystyyn. Kun yksi pelaajista nostaa peukalonsa pystyyn, täytyy muiden niin ikään näyttää peukkua. Pelaaja, joka hoksaa tilanteen viimeisenä ja nostaa peukalonsa kaikista viimeisimpänä pystyyn, häviää pelin. Hän saa pelissä nimityksen aasi.

Uusi kortti pakasta

Aasi-peliä muistuttavat korttipelit

Eräs aasia muistuttava korttipeli on nimeltään possu. Possussa erikoiskortti on patakutonen, jota kutsutaan possuksi. Tässä korttipelissä korttien vaihtaminen pelaajien välillä ei tapahdu yhtäaikaa, vaan sen sijaan patakutosen saanut pelaaja asettaa kyseisen kortin vasemmanpuoleisen pelaajan eteen, jotta hän saisi sen vaihdettua tämän pelaajan kanssa johonkin muuhun korttiin. Possu kulkee pelissä aina myötäpäivään yhden pelaajan kädestä toisen pelaajan käteen. Heti kun jok pelissä onnistuu keräämään neljä samanlaista korttia, lyö hän nämä korit nopeasti pöytään. Muidenkin pelaajien täytyy levittää pöytään omat korttinsa mitä pikimmiten. Siinä missä aasi-pelissä hitain pelaaja saa nimen aasi, kutsutaan tässä pelissä viimeisenä korttinsa pöytäävää pelaajaa possuksi.

Toinen suosittu ja aasista hiukan haasteellisempi versio on nimeltään Kemps, josta Suomessa käytetään myös nimitystä Käpy. Tämä on korttipeli, jonka pelaaminen tapahtuu pareissa. Ideaalitilanteessa pelaajia on neljä, jolloin yksi pari pelaa toista paria vastaan. Peliä on kuitenkin mahdollista pelata useammallakin pelaajalla. Kempsissä käytetään niin ikään 52 kortin pakkaa, mutta mikäli pelaajien määrä ylittää kahdeksan, saa pelissä käyttää kahta korttipakkaa. Kempsissä samassa joukkueessa pelaava pari sopii keskenään jonkinlaisen salamerkin tai useampiakin merkkejä, joiden avulla he voivat salaa kommunikoida keskenään. Salaisen merkin tarkoituksena on viestiä joukkuetoverille, että käteen on osunut neljä samanlaista korttia.

Kempsissä pelaajat saavat pelin alkaessa kukin neljä korttia, jonka lisäksi keskelle pöytää asetetaan pakasta neljä korttia kuvapuoli ylöspäin. Kempsissä ei ole vuoroja, vaan pelaajat ovat vapaita ottamaan itselleen pöydästä uusia kortteja ja laittamalla niiden tilalle kädestään toisen kortin. Jos käy niin, että kaksi pelaajaa sattuu haluamaan saman kortin, saa sen lopulta kyseiseen korttiin ensinnä koskenut pelaaja. Kun pöydässä olevat kortit eivät enää kiinnosta ketään, vaihdetaan tilalle pakasta neljä uutta korttiia. Heti kun joku pelaajien pareista onnistuu saamaan kasaan neljä samanarvoista korttia, ilmoittaa tämän pari siitä sanomalla “Kemps”. Mikäli vastustajalta löytyy neljä samanlaista korttia, voi silloin sanoa “Stop kemps”. Kun huuto osuu oikeaan, palkitaan vastapelaajat kirjaimella. Vastaavasti väärin menneestä huudosta lankeaa kirjain sille, joka huusi. Pelin häviää se, jolle on kertynyt sana “Kemps” kirjaimista K, E, M, P ja S.

Korttipakan sekoitus
Aasi
3.8

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Tämä verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje