Ginirommi

korttiryhmat

Millainen peli on ginirommi?

Suomalaisille hiukan vähemmän tunnettu korttipeli on nimeltään ginirommi. Se on kuitenkin rommipelien suosituimpiin muotoihin kuuluva peli, jota pelataan erityisen paljon esimerkiksi Yhdysvalloissa, Iso-Britanniassa ja muissa anglosaksisissa maissa. Tässä pelissä on lähes poikkeuksetta kaksi pelaajaa ja sitä pelataan 52 kortin pakalla. Korteissa arvokkaimpia ovat kuvakortit ja vähäarvoisin on ässä. Kuningas, rouva ja jätkä ovat kaikki 10 pisteen arvoisia ja ässän arvo on 1 piste. Numeroidut kortit ovat niissä lukevan silmäluvun arvoisia. 

Ginirommin tavoitteena on saada kerättyä minimissään kolmesta kortista koostuvia ryhmiä, joihin käsikortit täsmäävät. Esimerkkejä tällaisista ryhmistä ovat esimerkiksi värisuora, jolloin samasta maasta on rivissä peräkkäisiä kortteja. Lisäksi yksi esimerkki ryhmästä ovat samanarvoiset kortit, jolloin yhdessä ryhmässä voi olla vaikkapa kortit J, J, J tai 7, 7, 7, 7. Huomioitava on kuitenkin se, ettei suoran ole mahdollista jatkua ympäri aina kurkosta ässään saakka.

Salaperainen pelaaja

Miten ginirommia pelataan?

Peli lähtee käyntiin jakajan jaettua 10 korttia molemmille pelaajille. Tämän jälkeen avopakasta käännetään vielä päällimmäinen kortti kuvapuoli ylöspäin. Pelin aloittava pelaaja poimii pakan päällimmäisen kortin halutessaan. Mikäli hän ei tahdo ottaa kyseistä korttia, voi jakaja nostaa sen itselleen. Mikäli etumies tai jakaja eivät kumpikaan tahdo kyseistä päälläolevaa korttia, otetaan pakan keskeltä uusi kortti ja se käännetään kuvapuoli ylöspäin pakan päällimmäiseksi. Sen jälkeen peli etenee siten, että pelaajat nostavat vuorollaan pakasta yhden kortin ja asettavan kädestään jonkun kortin avonaiseen pakkaan. Tällöin avopakka kasvaa pelin edetessä kaikilla niillä korteilla, joita pelaajat eivät halunneet pitää enää kädessään.

Pelaajalla on lupa lopettaa peli sitten kun hänen keräämien ryhmiin käymättömien korttien määrä kädessä on vähintään kymmenen pisteen arvoinen. Mikäli pelaaja haluaa lopettaa, asettaa hän kortin avopakan sisään kuvapuoli alaspäin. Kortit pois heittäessä voi koputtaa pöytää ja sen myötä lopettaa jaon. Seuraava vaihe on se, että pelaajat paljastavat korttinsa ja vastustaja voi mahdollisuuksien mukaan laittaa omat ylijääneet korttinsa koputtaneen pelaajan korttiryhmiin. Käytännössä se tapahtuu niin, että mikäli koputtaneen pelaajan kädestä löytyy korttiryhmä 3, 3, 3, voi vastustaja liittää kyseiseen sarjaan oman kolmosensa, mikäli se ei sovi hänen omiin korttiryhmiinsä. Pelissä voittajaksi selviytyy se pelaaja, jolla ylijääneet kortit ovat yhteenlasketuilta pisteiltään pienempi.

Jos käy niin, että pelaajalla olevat käsikortit sopivat ryhmiin, tapahtuu lopettaminen samalla tavalla kuin äsken kuvailtiin, mutta erotuksena on se, että pelaaja lausuu sanan “gini”. Vaikka kaikki käsikortit sopisivatkin pöydällä oleviin ryhmiin, täytyy siltikin yksi kortti asettaa avopakkaan. Tärkeä sääntö on se, ettei umpipakassa olevien kahden viimeisen kortin nostaminen ei ole sallittua. Kummallekaan pelaajalle ei kerry pisteitä tilanteessa, jossa kumpikaan pelaaja ei onnistu lopettamaan peliä ajoissa.

Kortit levitettyna poydalle

Vinkkejä taktikoinnista kiinnostuneille

Aloittelevakin pelaaja voi päätellä monenlaisia asioita pelistä ja vastustajasta, kunhan tiettyihin asioihin osaa kiinnittää huomiota. Monenlainen taktikointi on mahdollista ginirommissa, ja mitä enemmän peliä pelaa, sitä taidokkaammaksi siinä tulee. Yksi helppo pääteltävä asia on se, mitä kortteja vastustaja kerää ryhmiinsä. Se on helposti nähtävissä tutkailemalla avopakasta löytyviä kortteja. Mikäli huomaat siis vastustajan poimivan avopakasta tietyn kortin itselleen, kannattaa se pistää merkille ja vastaisuudessa pitää tähän korttiin täsmäävät kortit itsellään.

Usein voittaminen on ainakin hiukan todennäköisempää, mikäli pyrkii keräämään itselleen värisuoran samanarvoisten korttien ryhmän sijaan. Värisuoraan nimittäin voi kertyä huomattavasti enemmän kortteja, kun taas samanarvoisia kortteja voi ryhmässä olla enintään neljä. Mikäli pelaamisen lomassa huomaa, ettei keräily tunnu onnistuvan suunnitelmien mukaisesti, voi aivan hyvin kesken pelaamisen vaihtaa keräilykohdettaan, eikä voittaminen silti välttämättä ole mahdotonta.

Neljan assan sarja
Ginirommi
4.4

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Tämä verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje