Marjapussi

kunkkuja-rouvia

Mikä on marjapussi?

Jotkut kutsuvat marjapussia puoliksi leikillään Suomen kansalliskorttipeliksi, vaikka asiasta voidaankin olla montaa mieltä. Kyseessä on kuitenkin ehdottomasti perinteinen suomalainen korttipeli, joka luokitellaan tikkipeliksi. Siinä missä esimerkiksi tuppi on erityisen suosittu ja perinteikäs peli Pohjois-Suomessa, pidetään marjapussia erityisesti eteläsuomalaisena korttipelinä. Mielenkiintoisena nippelitietona kerrottakoon, ettei nimityksellä “marjapussi” ole oikeastaan mitään tekemistä mansikoiden tai mustikoiden kanssa, vaan se on johdettu ranskankielisestä sanasta “mariage”, joka tarkoittaa avioliittoa. Tämä puolestaan viittaa tilanteeseen, jossa pelissä pelaajan kädessä olevat kuningas ja rouva muodostavat parin.

Marjapussissa pelaa neljä pelaajaa pelaavat pareittain siten, että saman joukkueen kilpailijat istuvat toisiaan vastapäätä. Pelissä käytetään 36 kortin pakkaa, jossa kortit 2-5 välillä on poistettu pakasta. Marjapussia on myös mahdollista pelata 28 kortin pakalla, joka tosin muuttaa pistelaskujärjestelmää.

Marjapussi-pelin korkea-arvoisin kortti on ässä (11 pistettä), jonka jälkeen tulevat kymppi (10 pistettä), kuningas (4 pistettä), rouva (3 pistettä), jätkä (2 pistettä), yhdeksän, kahdeksan, seiska ja kuusi. Tällöin järjestys on sama kuin monessa muussa korttipelissä lukuunottamatta kymppiä, joka on poikkeuksellisesti arvokkaampi kuin kuvakortit.

Rouvia-kunkkuja-jatkia

Miten marjapussia pelataan?

Marjapussi-pelissä pelaajat tavoittelevat tasan 12 pisteen lukemaa. Mikäli pistesaldo ylittää 12 pistettä, putoaa se siinä tapauksessa takaisin seitsemän pisteen lukemaan. Pisteitä kerätään arvokorttien voittamisen myötä ja muodostamalla avioliittoja, joilla viitataan tässä pelissä kuninkaan ja rouvan yhdistelmiin.

Peli käynnistyy siten, että kaikille pelaajille jaetaan yhdeksän korttia, jolloin korttipakka jakautuu tasan. Ensimmäinen jakaja valikoituu sattumanvaraisesti ja pelissä ensimmäisen vuoron pelaa se, jonka kädestä löytyy ristiässä. Marjapussi sisältää maantuntopakon ja ylimenopakon. Kierroksella tikki voitetaan korkeimmalla valtilla, jos valtti on pelattu. Mikäli valttia ei ole pelattu, saa tikin korkein ajettua maata oleva kortti. Tikin voittanut kerää kaikki voittamansa kortit asettaen ne eteensä kuvapuoli alaspäin. Mikäli pelaajan kädestä löytyy saman maan kuningas ja rouva ja pelaaja on äsken voittanut tikin, on kyseisestä maasta mahdollista silloin tehdä valtti.

Ensimmäisessä jaossa pelin aloittaa se, joka sai ristiässän. Myöhemmin etukäsi ajaa ensimmäiseen tikkiin. Pelissä on maantuntopakko, ylimenopakko ja valttipakko, mikäli valtti on tehty. Jaon alussa valttia ei ole. Tikkiin on siis pelattava ajettua maata ja jos on mahdollista, tikki on voitettava. Valttia ei kuitenkaan saa pelata, mikäli voi tunnustaa ajettua maata.

Kunkin kierroksen jälkeen lasketaan pisteitä. Marjapussin voittaa lopulta joukkue, joka kerää tasan 12 pistettä. Mikäli joukkue ei onnistu saamaan yhtäkään tikkiä, on pistesaldo silloin nolla ja heidän todetaan leikkimielisesti joutuvan Porvooseen. Mikäli kummallakin joukkueella on sama pistesaldo, on silloin pelattava vielä yksi kierros voittajan ratkaisemiseksi.

Pinkka

Marjapussin äänekkäämpi versio: Huutopussi

Huutopussi on muunnelma marjapussi-pelistä. Peli soveltuu parhaiten kolmelle pelaajalle, joista jokainen pelaa yksin, mutta vaihtoehtoisesti se käy myös neljälle pelaajalle, jotka pelaavat kahtena parina toisiaan vastaan. Pelien välinen suurin ero on siinä, että huutopussissa pelaajat käyvät keskenään huutokauppaa. Ensimmäisenä pelissä suoritetaan niin kutsuttu tarjouskierros, jossa pelaajat vuorollaan tekevät tarjouksen pistemäärästä. Ensimmäinen tarjous on tasakymmenen tarkkuudella ja korotukset viiden tarkkuudella. Sellainen pelaaja, joka on pelissä tappiolla ainakin 500 pisteen verran, ei kuitenkaan saa osallistua huutamiseen. Huutokierrokset jatkuvat myötäpäivään niin kauan, kunnes jäljellä on yksi pelaaja, joka ei vielä ole passannut vuoroaan.

Avioliittojen muodostaminen tapahtuu samalla tavalla kuin marjapussissa, mutta jokainen julistettu avioliitto vaihtaa sillä hetkellä olevan valtin toiseen, kun taas marjapussissa valtti pysyy kierroksen ajan samana.

Kuningatarkortti
Marjapussi
4.2

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Tämä verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje