Mustamaija

patakuningatar

Mikä ihmeen mustamaija?

Tämä leppoisa ja monelle tuttu peli soveltuu parhaiten kolmesta viiteen pelaajalle. Mustassamaijassa käytetään 52 kortista koostuvaa pakkaa, jossa ässä on korkea-arvoisin kortti ja kakkonen matala-arvoisin kortti. Jos peliä haluaa pelata suuremmalla pelaajamäärällä, on sekin toki mahdollista esimerkiksi ottamalla käyttöön kaksi korttipakkaa, kunhan toisesta pakasta muistaa poistaa patarouvan, joka on pelin päättymisen kannalta ratkaisevassa asemassa. Mustamaijaa voivat pelata yhtä hyvin sekä lapset että aikuiset, sillä se on kevyt peli, joka on säännöiltään hyvin selkeä ja muutenkin helppo oppia, mutta samalla se tarjoaa sijaa myös taktikoinnille.

Mustia-kortteja

Näin mustaamaijaa pelataan

Pelissä jokaiselle pelaajalle jaetaan viisi korttia ja loput korteista asetetaan pelipöydän keskelle pinoon kuvapuoli alaspäin. Tämän jälkeen korttipinon päällimmäinen kortti nostetaan ja käännetään kuvapuoli ylöspäin, jolloin paljastuu pelattava maa. Tämä kortti on koko pelin ajan valttikortti ja kaikki samaa maata olevat kortit ovat niin ikään valttia. Mikäli esiin tulee ensimmäisenä patakortti, ei se kelpaa valtiksi, vaan kortti täytyy palauttaa pakan keskiosaan ja ottaa pinon päältä käännettäväksi uusi kortti.

Kuten pelin nimikin jo kertoo, on tämän pelin erityiskortti nimeltään Musta Maija, joka on sama kuin ruuturouva. Peli alkaa siten, että jakajasta katsottuna vasemmanpuoleinen pelaaja lyö pöytään haluamansa määrän kortteja. Omalla vuorollaan kukin pelaaja pelaa aina yhden tai useamman kortin kädestään pelipöytään, mutta useampaa korttia lyödessä niiden on kuitenkin oltava samaa maata. Kun pelaaja on lyönyt korttinsa pöytään, siirretään se hänestä vasemmalla puolella istuvan pelaajan eteen. Hänen tehtävänään on yrittää saada kaadetuksi mahdollisimman monta korttia. Pöydässä oleva kortti kaadetaan lyömällä sen päälle samaa maata oleva suurempi kortti tai vaihtoehtoisesti mikä tahansa kortti, joka on valttia. Valtti on mahdollista kaataa isomman valttikortin avulla.

Tässä pelissä keskeisimmässä roolissa on patakuningatar eli patarouva, joka on antanut pelille nimensä. On tärkeä huomioida, ettei Mustaa Maijaa kuitenkaan ole mahdollista kaataa, eikä se myöskään kaada mitään muuta korttia. Mikäli pelaaja ei onnistu kaatamaan joitain kortteja, tulee hänen poimia tällaiset kortit omaan käteensä ja tarvittaessa vielä täydentää kättään siten, että siinä on yhteensä viisi korttia. Tämän jälkeen on seuraavan pelaajan vuoro pelata oma kätensä. Mustassamaijassa nyrkkisääntönä on se, että pelaajan tulee ottaa pinosta itselleen aina uusi kortti, mikäli niitä on omassa kädessä vähemmän kuin viisi ja mikäli pinossa vielä kortteja on.

Kun pelaaja onnistuu pääsemään eroon lopulta kaikista korteistaan ja kun keskellä oleva korttipino on saatu loppumaan, poistuu hän pelistä. Mustassamaijassa viimeinen pelaaja, jolla on kortteja käsissään, on pelin häviäjä. Tämän pelaajan kädestä löytyy myös kaikkien kaihtama Musta Maija -kortti.

Korttikasi

Vinkkejä mustanmaijan pelaamiseen

Mustamaija perustuu pitkälti tuuriin, mutta myös taktikointi voi tuoda selkeitä etuja pelissä, mikäli sen tekee oikein. Yksi hyödyllinen ohje on se, ettei Mustaa Maijaa kannata pelata liian aikaisessa vaiheessa. Moni taitava pelaaja panttaa kyseistä korttia aina siihen asti kun koko pakka on pelattu loppuun. Tässä vaiheessa kannattaa pelata Musta Maija ja muut patakortit pieniarvoisimmista aloittaen. On erittäin suositeltavaa jättää lukuisia valttikortteja pelin loppuvaiheisiin pelattavaksi ja aluksi niistäkin kannattaa pelata pieniarvoiset ennen suuriarvoisia.

Assa-pohjalla
Mustamaija
  • Total
4.3

Jatkamalla vierailuasi verkkosivustolla, annat suostumuksesi evästeiden käyttöön. Lisätietoja

Tämä verkkosivusto käyttää sinua kiinnostavan mainonnan tarjoamiseksi evästeitä, jotka voivat sisältää myös kolmansien osapuolien evästeitä. Evästeet ovat pieniä tekstitiedostoja tai tiedonpalasia, jotka tallentuvat tietokoneellesi tai mobiililaitteellesi vieraillessasi Sivustollamme. Eväste sisältää tyypillisesti sen verkkosivun nimen, josta eväste on peräisin, evästeen ”eliniän” (eli kuinka pitkään eväste pysyy laitteellasi) ja arvon, joka on tyypillisesti sattumanvaraisesti luotu ainutlaatuinen numero.

Sulje